Information om vår familjescouting

5 januari, 2020 av Klara Björkqvist

Familjescouting ska vara ett lustfyllt sätt att få möta och prova på  scouting. Med de upplevelser och erfarenheter deltagarna får är målet att de sedan ska vilja fortsätta sin resa inom scouting. Det kan vara som scouter i någon av våra fem åldersgrupper, som ledare för en avdelning eller som en tillgång på något annat sätt. Det i sin tur väcker lusten till att vilja bli del av den större gemenskapen som scouting innebär – i Sverige och i världen! Tillsammans skapar vi scouting där deltagarna utvecklas till att vara förebilder, vi överträffar scouternas förväntningar i varje möte, och vi blir fler – tillsammans gör vi världen bättre!

Familjescouting är ett sätt att möta nya kompisar och uppleva äventyr. Genom Familjescouting får barn under åtta år tillsammans med en eller flera vuxna på ett roligt och lekfullt sätt möta scouting.

Familjescoutings symboliska ramverk bygger på de två björnarna Parum och Magna och genom familjescoutsagan får deltagarna följa med dem på äventyr. Parum är den lilla björnen och den som är mest påhittig och nyfiken. Parum gillar att utforska och prova nya saker. Magna är den som har upplevt många olika saker och situationer, som reflekterar och funderar över hur saker och ting fungerar eller hör samman. Tillsammans har de roligt, möter andra, leker, upptäcker nya spännande saker och hjälper varandra när det behövs.

För mer information, kontakta Camilla Olsson 0704813554