hero11_tryck_nathaliemalic-8108222

Familjescouting är ett sätt att möta nya kompisar och uppleva äventyr. Genom familjescouting får barn under åtta år tillsammans med en eller flera vuxna på ett roligt och lekfull sätt möta scouting.

Familjescouting kännetecknas av fem ledord

Tillsammans står för att det är paret med minst ett barn och minst en vuxen som deltar som aktiva familjescouter i verksamheten. Det innebär också att alla aktiviteter bygger på att saker görs tillsammans, både i det lilla paret men även i patruller med flera par tillsammans, eller med alla deltagare som en enda grupp.

Uppleva handlar om att Familjescouting ska vara en första möjlighet att få nosa på scouting, att genom möten få prova på och få en försmak av vad scouting har att erbjuda.

Mötas handlar dels om att den yngre och den äldre deltagaren får en plattform att utvecklas på tillsammans, men också om att få möta andra deltagare och andra perspektiv, erfarenheter och upplevelser. Mötena skapar nya kontakter, suddar ut gränser och binder nya vänskapsband. Mötet handlar också om att ge utrymme och möjlighet till att skapa nya nätverk.

Glädje handlar om att det ska vara roligt. Familjescouting är kravlöst och enkelt för deltagarna som känner glädje i den verksamhet som vi skapar tillsammans.

Lekfullt handlar om att det är leken som står i centrum. Familjescouting är lustfyllt och väcker leklust hos både de yngre och de äldre deltagarna genom scoutaktiviteter

Familjescoutings symboliska ramverk bygger på de två björnarna Parum och Magna och genom familjescoutsagan får deltagarna följa med dem på äventyr. Parum är den lilla björnen och den som är mest påhittig och nyfiken. Datum gillar att utforska och prova nya saker. Magna är den som har upplevt många olika saker och situationer, som reflekterar och funderar över hur saker och ting fungerar eller hör samman. Tillsammans har de roligt, möter andra, leker, upptäcker nya spännande saker och hjälper varandra när det behövs.

Familjescouting